GT 5 prologue
První setkání s Gran Turismo 5 Prologue mi připomnělo první okamžiky strávené s konzolí PlayStation 3 krátce po jejím uvedení na trh. V obou případech si člověk připadá, jako by měl tu čest s něčím luxusním. Jakmile vás však lesk - ať už konzole v obýváku nebo auta v menu GT5 - přestane oslňovat, je po nadšení. Konzoli chyběly kvalitní hry (stále mluvím o období několika měsíců po uvedení) a GT5 Prologue pozbývá zase obsah.Od vydání japonské verze hry, což se událo v prosinci minulého roku, toho ale mnoho přibylo. Zatímco tehdy jste si mohli v menu vybírat mezi módy Arcade a Events, dnes, po updatu (na verzi Spec II) a vydání evropské edice, je k dispozici i multiplayer a to jak lokální, tak i online. Tím zásadním módem je bezesporu Events. Jde o sérii zhruba čtyřiceti závodů rozdělených do čtyř (výkonnostních) tříd. Jak asi tušíte, začíná se od píky, tedy od levného, "céčkového" vozidla. Odměny za umístění v závodech jsou ale velmi štědré, takže si již brzy budete moci koupit auto o třídu lepší. Nabídka vozů (s výjimkou několika konceptů) je na rozdíl od seznamu závodů zcela otevřená a jediné na čem záleží, je výše vašeho virtuálního konta.V tomhle shledávám trošku problém. Pokud jste hnáni touhou po tom "vlastnit" určité auto, pak můžete kampaň ošidit tím, že budete vyhrávat stále dokola ten nejjednodušší závod a neustále za něj kasírovat peníze. Velká část z nabídky závodů je navíc otevřena pro všechna vozidla, a tak klidně může dojít k situaci, že si budete vozit zadek ve formuli, zatímco ve zpětném zrcátku uvidíte soupeře namačkané v minicooperech. Můžete namítat, že si tím člověk akorát sám zkazí hru, ale jakmile uzříte nabídku aut, pochopíte. Nicméně je i spousta závodů, jež lze absolvovat pouze ve vybraných modelech, čímž se onen neduh částečně stírá.
Od vydání japonské verze hry, což se událo v prosinci minulého roku, toho ale mnoho přibylo. Zatímco tehdy jste si mohli v menu vybírat mezi módy Arcade a Events, dnes, po updatu (na verzi Spec II) a vydání evropské edice, je k dispozici i multiplayer a to jak lokální, tak i online. Tím zásadním módem je bezesporu Events. Jde o sérii zhruba čtyřiceti závodů rozdělených do čtyř (výkonnostních) tříd. Jak asi tušíte, začíná se od píky, tedy od levného, "céčkového" vozidla. Odměny za umístění v závodech jsou ale velmi štědré, takže si již brzy budete moci koupit auto o třídu lepší. Nabídka vozů (s výjimkou několika konceptů) je na rozdíl od seznamu závodů zcela otevřená a jediné na čem záleží, je výše vašeho virtuálního konta.V tomhle shledávám trošku problém. Pokud jste hnáni touhou po tom "vlastnit" určité auto, pak můžete kampaň ošidit tím, že budete vyhrávat stále dokola ten nejjednodušší závod a neustále za něj kasírovat peníze. Velká část z nabídky závodů je navíc otevřena pro všechna vozidla, a tak klidně může dojít k situaci, že si budete vozit zadek ve formuli, zatímco ve zpětném zrcátku uvidíte soupeře namačkané v minicooperech. Můžete namítat, že si tím člověk akorát sám zkazí hru, ale jakmile uzříte nabídku aut, pochopíte. Nicméně je i spousta závodů, jež lze absolvovat pouze ve vybraných modelech, čímž se onen neduh částečně stírá.
Větší problém je s nabídkou Events. Zmiňovaných čtyřicet závodů není totiž ničím jiným, než výsledkem kombinací tří typů závodů a šesti okruhů (a jejich různých variant). Vedle obyčejného "kdo dojede do cíle jako první, ten vyhrává" si vyzkoušíte Time Trial a zábavné mise, v jejichž rámci musíte během jednoho jediného kola předjet všechny soupeře. Poslední jmenovaný typ mě opravdu dostal, protože cesta za vítězstvím netkví jenom v jízdě bez kolizí, ale hlavně v potlačení odporu vzduchu (tak, že se ukrýváte v "kapsách" vytvořených soupeři).
Z celkové šestice tratí se mi opravdu zalíbila jen jediná - ta londýnská. Během přemýšlení nad tím, kde na úzké trati předjedete ty před vámi, se můžete kochat detailně zpracovaným centrem. Zbylých pět tvoří obyčejné závodní okruhy, snad jen s výjimkou horské Eiger Nordwand, ale ta už byla k vidění ve hře Gran Turismo HD. Bohužel, zpracování těchto okruhů vývojáři vyloženě odflákli. Působí to trošku jako pěst na oko: model auta překypující polygony brázdí silnici obklopenou nekvalitními, zjevně recyklovanými texturami. Prostředí je navíc naprosto mrtvé. V době, kdy lze v závodnících hrách sledovat odletující drny trávy po vyjetí auta z trati, jsou falešné trávníky a pískoviště, do něhož nevyryjete ani stopu, přežitkem. O absenci kolizního modelu automobilu ani nemluvě - i když tento neduh brzo napraví patch.Na silnici se ale auta chovají tak, jak mají. Perfekcionismus tvůrčího týmu uvidíte, když budete procházet nabídkou vozů, uslyšíte, jakmile sešlápnete plyn a ucítíte krátce po startu. Auta se chovají rozdílně, zda autenticky, to nemohu posoudit, neboť většinu z nich jsem ani neviděl na vlastní oči, natož abych kdy usedl za jejich volant. V tomhle ohledu bych jenom vytknul akorát chudobné možnosti nastavení a tuningu vozidel.Modely vozů jsou zpracovány naprosto dokonale a dokonce ani interiéry nebyly tentokrát opomenuty. Škoda, že v průběhu závodů kazí zážitek nekvalitní (a při náhledu z větší dálky někdy i blikající) stíny. I přesto lze říct, že Gran Turismo 5 Prologue je vizuálně nejatraktivnějším "závodním simulátorem" dneška. Hra běží v módu 1080p a to standardně na šedesáti framech za sekundu (a na třiceti v replay záběrech).
Velkou novinkou v rámci série je navýšení maximálního počtu aut na trati. Nyní může na okruh až šestnáct aut a to jak v singlu, tak i v multiplayeru. Výrazné zlepšení je znát také v chování počítačem ovládaných oponentů. Na rozdíl od starších dílů série a první verze GT5 Prologue se AI chová lidsky, to znamená, že ne vždy drží ideální stopu a někdy i fatálně chybuje.Multiplayer nabízí kolem třicítky závodů, bohužel možnost vytvořit si svůj vlastní tu není. Při jeho testování mě nepotkal ani jeden lag, nicméně auta soupeřů často lítala od mantinelu k mantinelu, což nepůsobí zrovna pěkně. Těžko říct, zda je něco se síťovým kódem hry nebo jestli má 70% uživatelů PlayStationu nevyhovující internetové připojení.Když jsem recenzoval původní japonskou verzi pro pořad Cheat, řekl jsem, ať si diváci počkají na vydání evropské verze, která toho nabídne víc. Tak se i stalo, přesto se absolutnímu "berte všemi deseti" stále bráním. Přiznávám, že hra má určité kouzlo a líbí se mi, že vývojáři plánují její další vylepšování, avšak i když mají být updaty nejen technického rázu, ale také obsahového, pořád je Gran Turismo 5 Prologue pouhým (naducaným) demem za tisícovku.